PSYKISK HELSE
Rusavhengighet og Rusmisbruk
TERAPI
PRISER OG BOOKING
Eksterne Tjenester
OM OSS
Hjem / Artikler / CBT for ADHD

CBT for ADHD

På denne siden
15 oktober 2025
Del på:

ADHD er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse i hjernen som endrer oppmerksomhet og handling. Noen mennesker beveger seg mye, og noen føler seg drømmende og stille. ADHD kan gjøre skoleangst og jobb hardt. Det kan gjøre at planlegging føles tungt og oppgaver føles store. Mange med ADHD er smarte og kreative. Alt de trenger er verktøy for å håndtere oppgaver og tid.

KAT er en forkortelse for kognitiv atferdsterapi (KAT). Det er en måte å lære ny tenkning og nye vaner på. KAT hjelper folk med å legge merke til tanker som får dem til å sitte fast. Man lærer små steg å prøve og nye rutiner på. KAT-terapi bruker øvelse og repetisjon. Det er aktivt og jevnt arbeid med en hjelper.

Kognitiv atferdsterapi (KAT) for ADHD

Kognitiv atferdsterapi (CBT) for ADHD tar sikte på å lære ferdigheter for fokus og planlegging. Den hjelper med å dele opp store oppgaver, å endre vanskelige tanker som “jeg er ubrukelig.” Den lærer rutiner og kontroller for å holde oversikt over fremgangen. Man bruker ofte lister, tidtakere og enkle diagrammer. Det kan bidra til å redusere skam og bygge selvtillit.

ADHD symptomer

  • Problemer med å fokusere
  • Å miste ting
  • Glemmer å gjøre oppgaver.
  • Kan starte en oppgave og la den være ugjort.
  • Føle seg rastløse eller glemme navn og datoer.
  • Problemer med å fullføre lekser eller gjøremål.
  • Trenge hjelp til å planlegge en trinnvis rutine.

Noen ferdigheter som kan hjelpe med ADHD

  • Ferdighet 1 er å dele oppgaver i små trinn.
  • Ferdighet 2 er å bruke timer på kort arbeid og hvile.
  • Ferdighet 3 er å holde en synlig plan eller et diagram.
  • Ferdighet 4 er å legge merke til en vanskelig tanke og teste den.
  • Ferdighet 5 er å bygge en vane med små belønninger.
  • Ferdighet 6 er å øve til ferdigheten føles lettere.

Behandlingsplan

En CBT-behandlingsplan for ADHD starter med et klart mål. Terapeuten og du velger et mål å prøve. Man lager en trinnvis plan og setter en tidtaker for arbeidsblokker. Man legger til enkle belønninger for hver liten seier. De gjør øvelser hver dag og sporer fremgangen i et diagram.

Bruk et morgenskjema for å planlegge dagen. Bruk en fem minutters sjekk i starten av hver oppgave. Lag små lister, bruk alarmer og tidtakere på telefonen eller klokken. Øv på «hvis-så»-planer, som for eksempel at hvis jeg glemmer listen, så sjekker jeg den. Prøv rollespill for sosiale oppgaver eller skoleoppgaver.

Kognitiv atferdsterapi E

Noen verktøy kalles CBT-E eller nettbaserte CBT-programmer. De kan lære bort enkle ferdigheter i korte leksjoner. De minner brukerne på å øve på planer og føre journal. Det er nyttige når en terapeut er vanskelig å nå. Det er ikke en full erstatning for en trent terapeut for komplekse tilfeller, men de kan legge til jevn øvelse mellom øktene.

Kognitiv atferdsterapi (KAT) for barn

For barn bruker kognitiv atferdsterapi (CBT) spill og diagrammer. Foreldre lærer å bruke ros og tydelige steg. Terapeuter lærer foreldre hvordan de kan veilede rutiner. Kort hjemmetrening hjelper med det som læres i øktene. Skoleplaner kan matche hjemmetrinnene for jevn omsorg.

Kognitiv atferdsterapi for voksne

Voksne lærer verktøy for tidsstyring og planlegging. De øver på å bryte ned oppgaver og bruke påminnelser. De jobber med skam, humør og selvsnakk. De kan bruke kognitiv atferdsterapi med veiledning og riktig terapi. Arbeidsplass planer kan inkludere stille rom og tydelige tidsfrister.

Kognitiv atferdsterapi tar ofte noen måneder med jevnt arbeid. Noen ferdigheter læres i løpet av uker, og andre tar lengre tid. En terapeut gjennomgår mål og endrer planen etter behov. Fremgangen kan være jevn med øvelse, over tid. Følg med på det med et enkelt diagram.

Trening for ADHD

  • Øvelse 1: Lag en liste over tre små seire hver dag.
  • Øvelse 2: Bruk en 20-minutters timer til én oppgave.
  • Øvelse 3: Skriv én plan for neste dag hver kveld.
  • Øvelse 4: Nevn én vanskelig tanke og test den med fakta.
  • Øvelse 5: Øv på dyp pusting for å roe deg ned før en oppgave.

Hvordan kan lærere og foreldre hjelpe?

Lærere kan bruke trinnlister og stille rom.

  • Gi korte tidsfrister og innsjekkinger.
  • Lære bort organisasjonsevner i klasserommet.
  • Rose innsats og små skritt.

Foreldre kan sette opp små rutiner og bruke diagrammer.

  • Gi kort ros og jevn hjelp.
  • Delta på økter for å lære CBT-verktøy.
  • Hjelpe til med å lage skoleplaner og holde oversikt.

Noen myter og fakta:

  • Myte: Kognitiv atferdsterapi er bare prat.
  • Fakta: Det krever øvelse og planer.
  • Myte: Kognitiv atferdsterapi (CBT) er kun for voksne.
  • Fakta: Det hjelper også barn og tenåringer.
  • Myte: Kognitiv atferdsterapi (CBT) alene løser ADHD.
  • Fakta: Det hjelper ferdigheter og kan være en del av en fullstendig plan.

Selvhjelpsstrategier

  • Mål med enkle diagrammer og sjekklister. Spor søvn, fokustid og fullførte oppgaver. Del fremgang med terapeuten hver uke. Endre mål når planen slutter å hjelpe.
  • Mange synes at små verktøy forandrer tunge dager. De lærer å bryte ned oppgaver og holde seg rolige. De bygger rutiner som hjelper på jobb og skole. De sier at jevn øvelse gir ferdigheter og selvtillit.
  • Hvis humøret eller faren er høy, må du søke øyeblikkelig hjelp. Hvis det er fare for skade, må du ringe nødetatene. Det er behov for en teambasert tilnærming med leger og terapeuter.
  • Planlegg én liten oppgave hver morgen. Bruk en timer og en kort pause i hver arbeidsblokk. Ros små seire og skriv dem ned. Be om hjelp og hold planen enkel. Øv på verktøyene selv på tøffe dager.

Hva inkluderer CBT-timer?

En typisk kognitiv atferdsterapi-økt har en tydelig struktur. Terapeuten og personen gjennomgår uken først. De sjekker hva som ble prøvd og hva som fungerte. De setter et lite mål for økten. De øver på en ny ferdighet i økten. De planlegger en kort hjemmeoppgave å prøve før neste gang. Denne stabile strukturen gjør at øvelsen føles trygg og tydelig.

Lekser er nøkkelen i CBT-behandling for ADHD. En liten daglig oppgave holder ferdighetstreningen reell. Lekser kan være en fem minutters timer eller en sjekkliste. Det bør være enkelt og gjennomførbart hver dag. Terapeuter lærer hvordan man holder leksene lette og stabile. Suksess kommer fra mange små skritt, ikke én stor endring.

Personer som lever med ADHD

Mange med ADHD har også angst eller nedstemthet. Kognitiv atferdsterapi (CBT) kan tilpasses for å behandle begge tilstandene. En terapeut noterer ADHD symptomer og humør i samme plan. De lærer bort pustevansker og tankekontroller for angst. De lærer bort planlegging og struktur for oppmerksomhetsproblemer. Å jobbe med begge deler hjelper personen å fungere bedre hver dag.

Kognitiv atferdsterapi for små barn bruker lek og svært korte oppgaver. For tenåringer bruker den ferdigheter med praksis fra virkeligheten. For voksne fokuserer øktene på jobb, familie og mål. Plan og språk må samsvare med alder og behov. En god terapeut vet hvordan man endrer ferdigheten og tempoet.

Vanlige utfordringer

Vanlige utfordringer inkluderer manglende lekser eller kort øvingstid. Terapeuten gjør leksene mindre eller belønner innsats. De løser barrierer som mangel på tid eller et støyende hjem. De bruker telefonalarmer og enkle diagrammer for å holde øvingen på rett spor. Små problemløsninger kan overvinne store hindringer for øving.

Tilbakeslag

Tilbakeslag er en del av læringsprosessen i kognitiv atferdsterapi (CBT). Noen uker vil være bedre, og noen uker vil være vanskeligere. Når en plan mislykkes, spør terapeuten hva som blokkerte trinnet. De lærer bort skånsom problemløsning uten skyldfølelse. De gjør leksene mindre eller endrer planen en stund. De feirer små utbytter av øvelsen etter et tilbakeslag. Denne tilnærmingen holder håpet levende og reduserer frykten for å mislykkes. Det bidrar til å bygge motstandskraft og jevn fremgang over mange måneder.

Det er enkelt å måle endring med små diagrammer og notater. Spor hvor mange oppgaver du fullfører hver uke. Noter endringer i humør og stress med én linje per kveld. Del dette diagrammet med terapeuten i hver økt. Diagrammer viser langsomme gevinster og veileder endringer i planen.

Støttegrupper

Å høre ekte historier bidrar til å bygge håp. Mange sier at de føler seg mer stabile etter måneder med arbeid. De lærer å planlegge en dag og fullføre små oppgaver. De føler mindre skyldfølelse og har mer kontroll over arbeid og humør. Disse historiene viser at jevn øvelse kan forandre hverdagen.

Jevnaldrende og skolen spiller en stor rolle i varig endring. En skole som kjenner til kognitiv atferdsterapi kan gi korte oppfølginger og stille tid. Venner som forstår kan minne på og veilede på vennlige måter. Jevnaldrende kan øve på sosiale steg og rollespill sammen. Lærere kan bruke enkle diagrammer og kontrollpunkter i klasserommet. Når hjem, skole og terapi samarbeider, varer gevinstene lenger.

Langsiktige fordeler

Langsiktige fordeler kommer fra jevn øvelse og små vaner. Over tid blir de nye ferdighetene automatiske og mindre anstrengende. Mange beholder en enkel rutine som vedlikehold etter at terapien er avsluttet. De kommer tilbake for noen boost-økter hvis gamle vaner kommer tilbake. Denne vedlikeholdsrutinen bidrar til å opprettholde gevinsten og støtter livsendringer som jobb- eller studieskift. En liten ukentlig avstemning med en venn eller terapeut kan holde planen aktiv.

Små, jevne steg med kognitiv atferdsterapi og støtte kan endre hvordan du lever med ADHD. Start med en liten vane i dag, og søk en trent hjelper som kan veilede deg nå.

Viktige punkter

  • Kognitiv atferdsterapi (CBT) er en praktisk ferdighetsbasert terapi for ADHD.
  • Den lærer rutiner, planlegging og nye tankeferdigheter.
  • CBT-behandling kan brukes sammen med medisiner for bedre resultater.
  • Nettbaserte e-verktøy for kognitiv atferdsterapi kan støtte jevnlig praksis.
  • Vær oppmerksom på ADHD symptomer og søk hjelp tidlig.

Hvis du tror at kognitiv atferdsterapi kan hjelpe, snakk med en terapeut på psykiater for mer informasjon. Be om en tydelig plan og prøv et lite steg i dag.

Vanlige spørsmål

Hva er ADHD?

ADHD er en hjerneforskjell som påvirker oppmerksomhet og selvkontroll.

Kan kognitiv atferdsterapi hjelpe mot ADHD symptomer?

Ja. Kognitiv atferdsterapi (CBT) hjelper med å lære ferdigheter til å håndtere oppgaver, tid og tanker.

Hva er kognitiv atferdsterapi?

Kognitiv atferdsterapi (KAT) betyr nettbaserte eller digitale KAT-verktøy som lærer bort ferdigheter og trener i praksis.

Hvor lang tid tar kognitiv atferdsterapi?

Mange lærer kjerneferdigheter på noen få måneder med jevn øvelse.

Er kognitiv atferdsterapi det samme som medisinering?

Nei. Kognitiv atferdsterapi er noe helt annet enn medisiner. Medisin og terapi fungerer ofte best sammen.

show

Trenger du profesjonell støtte?

Hvis du trenger veiledning eller behandling, er våre psykiatere her for å hjelpe.
Ta kontakt i dag og ta det neste steget mot bedre mental helse.

Berge, T. (2020, October 2). Kognitiv atferdsterapi ved ADHD hos voksne. Kognitiv. https://tidsskrift.kognitiv.no/kognitiv-atferdsterapi-ved-adhd-hos-voksne/ 

tiltakshandboka. (2015). Kognitiv atferdsterapi ved ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse. Helsedirektoratet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/behandling-og-oppfolging-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse/kognitiv-atferdsterapi-ved-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse 

Fant du det du lette etter?

Takk skal du ha

0/500 karakterer
Din tilbakemelding hjelper oss med å gjøre nettstedet bedre, smartere og mer fantastisk! Selv om vi kanskje ikke kan fikse alt over natten, driver innspillet ditt forbedringene våre.