Grunnet sommer turnes vil våre åpningstider være redusert i juni og feriestengt i juli.

ADHD og utøvende funksjon

Et viktig trekk ved ADHD er hvordan det påvirker utøvende funksjon, som er en samling av mentale prosesser som tillater folk å planlegge, organisere, administrere informasjon og fullføre aktiviteter. Denne artikkelen vil snakke om utøvende funksjon og ADHD, gi informasjon om hvordan disse forholdene kan påvirke mennesker og forslag til mestrings mekanismer.

Utforsker underskudd på utøvende funksjoner i ADHD

De kognitive prosessene som styrer målrettet atferd, for eksempel arbeidsminne, organisering og planlegging, blir referert til som utøvende funksjon. Viktige elementer i den daglig livet.

Nedsatt arbeidsminne påvirker læring og oppgave ytelse fordi det gjør det vanskelig å beholde og manipulere informasjon i sinnet.

Kognitiv fleksibilitet:

 Vanskeligheter med oppgaveveksling og kontekst tilpasning som svekker evnen til å løse problemer.

Hemmende Kontroll:

 Dette refererer til redusert kapasitet til å kontrollere impulser, noe som resulterer i impulsiv oppførsel og mangel på selvkontroll.

Effect on Day-to-Day Living:

 Akademiske utfordringer: Manglende evne til å konsentrere seg, følge kurs eller styre tid kan alle ha innvirkning på akademisk suksess.

Implikasjonene for arbeidsplassen inkluderer problemer med fokus, oppgavestyring og oppnåelse av tidsfrister i en formell setting.

Mellommenneskelig relasjoner:

 Kommunikasjon, emosjonell kontroll og forholds vedlikehold kan være vanskelig når det er tap i den utøvende funksjon.

Intervensjoner og Mestrings Mekanismer

Atferds intervensjoner:

 Etablere presise mål, sette på plass organiserte rutiner og støtte daglige gjøremål med visuelle hjelpemidler.

Medisin:

 Reseptbelagte legemidler kan støtte mennesker i deres daglige funksjon ved å bidra til å kontrollere oppmerksomhet og impulser.

Støttende omgivelser:

 Skoler og arbeidsplasser kan ha stor nytte av å skape forståelse og imøtekommende miljøer for personer med ADHD.

Norsk bistand og ressurser Helsetjeneste System:

 Spesialister og medisinske fagfolk er tilgjengelige for å

diagnostisere og behandle ADHD.

Utfdannelse støtte:

 For å hjelpe elever med ADHD kan norske skoler gi frister som gir lengre eksamenstider.

Avlive Myter Øke bevissthet: 

For å fjerne stigmaer og misforståelser er det viktig å øke kunnskapen

om ADHD og dens effekter på utøvende funksjon.

Støtte nettverk:

Fremme etablering av støttenettverk for personer med ADHD og deres familier.

Avsluttende tanker er nevnt nedenfor

Understreke behovet for å forstå utøvende funksjonsmangler i ADHD, for å etablere en innbydende og samarbeidsvillig atmosfære

Strategier for å forbedre planlegging, organisering, og avgjørelser

Måter og bli mer organisert på:

Her er noen tiltak som fagfolk anbefaler å ta for å opprettholde organisering når det gjelder ADHD. Flere råd er tilgjengelig i referanselisten ved avslutningen av denne artikkelen.

  • Opprett en tidsplan
  • Bruk visuelle hjelpemidler
  • Del opp arbeidet i gjennomførbare trinn
  • Kutt ned på avledninger
  • Prioriter og lag bestemte mål
  • Benytt deg av organisatoriske ressurser
  • Bruk avslapnings- og mindfulness-teknikker
  • Godta tilpasningsevne

Det kan gi spesielle organiserings problemer å leve med ADHD, men det er fullt mulig å ha et lykkelig og strukturert liv hvis du bruker de riktige teknikkene og tar initiativ. Men det kan være utfordrende noen ganger også for en person med ADHD. Noen av vanskelighetene folk kan møte er angitt nedenfor.
Det kan være utfordrende for deg og:

  •  Kontrollere tiden din.
  • Organiser deg selv og forbli det.
  • Vær oppmerksom og lytt.
  • Følg instruksjonene
  • Fullfør oppgavene dine.
  • Vær oppmerksom på finesser
  • Kom raskt på jobb.
  • Snakk bare når du er klar.
  • Sitt stille.
  • Kontroller følelsene dine.
  • Du kan også oppleve problemer med:
  • Raseri og utsettelse

Søk hjelp fra en coach eller karriererådgiver, for å hjelpe deg med å tilpasse deg din nye stilling. De kan gi deg råd om eventuelle problemer du støter på. Og de kan også hjelpe deg med å løse de mest problematiske arbeidsrelaterte omstendighetene. De kan hjelpe deg med rollespill, for eksempel hvordan du snakker med din veileder om en lønnsøkning, uten at diskusjonen blir opphetet.

Verktøy og apper for å forbedre utøvende funksjon i dagliglivet

Vi forstår at hver persons utøvende funksjons verktøykasse krever et bestemt sett med verktøy og ressurser. I de siste årene har lærere og studenter oppdaget flere gratis online ressurser, som kan brukes på hvilken som helst datamaskin eller smarttelefon. For å støtte effektiv tidsstyring og planlegging, forbedre fokus og oppmerksomhet, og effektivt ordne ideer.

Apper brukt for tidsstyring

  • Google kalender
  • Google keep
  • Toodoist

Apper for organisering av Ideer

Stemme klipp Google lysbilder Inspiration Google lysbilder

Konklusjon:

Funksjonsproblematikken og ADHD er det store og avgjørende spørsmålet. Personer med ADHD kan bedre håndtere hverdagen ved å bli mer oppmerksomme på omgivelsene, og gjøre nyttige håndterings mekanismer. Og utnytte ressursene som er tilgjengelige for dem. Ved å adressere de utøvende funksjons nedsettelsene, kan personen få den nødvendige støtten. Det vil føre til et mer forståelsesfullt og imøtekommende samfunn.