Grunnet sommer turnes vil våre åpningstider være redusert i juni og feriestengt i juli.

Å takle ADHD stigma

Personer som lider av ADHD i Norge sliter vanligvis med stigma. Vanskene som personer med ADHD opplever. Kaste lys over de utbredte stigmaene og gi effektive håndteringsmekanismer for å komme over sosiale stereotyper. Andres historier og erfaringer bidrar også til å bekjempe og motivere personen med ADHD.

Adressering av misforståelser

Myter og misforståelser om ADHD

Vi vet nå mye mer om ADHD enn vi gjorde for noen år siden, takket være de mange studiene og forskningsprosjektene om emnet. Imidlertid er det fortsatt urbane legender og falsk tro.

Myte: Å ha gode karakterer betyr ikke å ha ADHD
Fakta: Du kan anta at en person med ADHD ikke prøver hardt nok eller er for flittig når de presterer godt på en test eller har en vellykket karriere, men de sliter med å finne nøklene, skolearbeidet eller pengene.
Myte: Jenter er ikke like påvirket av ADHD som gutter er
Fakta: For flere tiår siden trodde fagfolk at gutter var de eneste med ADHD. Men per nå vet vi at det er usant. Uten tvil lider en sammenlignbar prosentandel av jenter og kvinner av ADHD.Likevel har gutter fortsatt høyere henvisningsrate for screening og diagnostisering av ADHD. For eksempel viste en omfattende undersøkelse fra 2018 utført av Trusted Source at 5.6% av jentene og 12.9% av guttene fikk en ADHD- diagnose.
Myte: ADHD påvirker bare hvite barn og voksne.
Fakta: Personer med ADHD finnes i alle rasemessige og etniske opprinnelser. Dessverre viser studier Trusted Source at svarte og spanske barn med ADHD får utilstrekkelige diagnoser og behandlinger.Research Trusted Source oppdaget sammenlignbare rasemessige og etniske forskjeller i diagnose og behandling, som ble publisert i JAMA Network Open-publikasjonen. Sammenlignet med sine hvite kolleger hadde barn som identifiserte seg som asiatiske, svarte eller latinamerikanske en lavere sannsynlighet for å bli diagnostisert med ADHD ut av 238 011 barn.
Myte: Personer med ADHD trenger bare å prøve hardere
Fakta. Å fortelle folk med ADHD at de trenger å prøve hardere å fokusere, sitte stille, være mer organisert eller overvinne et annet symptom, er som å fortelle noen med dårlig syn for å se bedre.Det er selvfølgelig ikke mulig. Personer med dårlig syn trenger støtte fra briller eller kontaktlinser (eller kirurgi). På samme måte trenger personer med ADHD også støtte.

Talsmann for ADHD-bevissthet

Vi har en sjanse til å utdanne oss selv, tilby hjelp og snakke opp på vegne av voksne og familier som er påvirket av ADHD. Den online plattform Psykiater.no har profesjonelle psykiatere. Vi støtter hvert medlem av ADHD-samfunnet i å gå videre og trives i deres liv ved å øke kunnskap og forståelse.
Ved å bidra til bevisstgjøring om ADHD kan du:
Redusere stigma: Personer med ADHD møter ofte urettferdige antagelser og fordommer. Å øke bevisstheten kan hjelpe til med å utrydde stigma og fremme medfølelse og forståelse.
Fremme tidlig innsats: Passende behandlings program og raske diagnoser er avgjørende for personer med ADHD. Bevisstgjøring kan resultere i tidlig identifisering og støtte til barn, noe som vil hjelpe dem med å lykkes i livet.
Bistå familier: Familier påvirket av ADHD trenger ofte veiledning og hjelp. Kampanjer for å øke bevisstheten, kan utdanne folk om ADHD og dets behandlingsalternativer, samtidig som de hjelper til med å sette familier i kontakt med lokale støttesystemer og ressurser.

 

Personlige historier og erfaringer
John Hazelwood historien

John fikk en ADHD-diagnose ikke lenge etter at han fikk sin grad fra college. Han slet med test angst og fikk behandling. Den ene tingen som virkelig hjalp ham med å fokusere og beholde det han leste, var musikk. Deretter ble han interessert i ADHD-medisiner og diskuterte det med legen sin, som foreslo en vurdering.
Medstifter av menns ADHD Support Gruppe, en organisasjon som hjelper menn med ADHD å finne aksept og kameratskap, er John, en mekanisk ingeniør i Oslo. John diskuterer mange emner, inkludert musikk, han ville overvinne stigma forbundet med psykiske problemer og ADHD i det samfunnet.

Johnathan sin historie

ADHD forsvinner ikke.
Dr. Johnathan, som spesialiserer seg på filosofien om funksjonshemming, fikk den meldingen høyt og tydelig da han traff en vegg i skolen.
Johnathan hadde blitt diagnostisert med ADHD i grunnskolen. Som barn hadde han en kompleks reise med ADHD medisiner og lærere som ikke forsto hans oppførsel eller hvordan de kunne støtte ham. Som ung voksen trodde Johnathan at han kanskje hadde “kommet over ADHD”, men så traff han den veggen. Så ble han revurdert for ADHD.

Konklusjon

Det krever en kultur av kunnskap og empati for å bekjempe stigmaet forbundet med ADHD. Gjennom å avlive myter og understreke de positive egenskapene til personer med ADHD, kan vi bidra til å skape et mer innbydende og inkluderende samfunn. For å fjerne stigma og skape en atmosfære der mennesker med ADHD kan blomstre, er utdanning og bevissthet avgjørende.