Studiehverdagen i Norge er spennende og krevende, spesielt for de med ADHD. Vanskeligere fagmiljø, mer selvstendighet og nye ansvarsområder.
Følg med på overgangen fra videregående skole til høyskole. Denne artikkelen inneholder nyttige håndterings mekanismer og strategier som hjelper mennesker med ADHD. For å håndtere vanskelighetene med høyskolelivet i Norge.
Studiestrategier for studenter med ADHD
Studenter med ADHD har noen vanskeligheter, og det er derfor viktig å bruke effektive studieteknikker som er skreddersydd for deres behov. Her er noen strategier for å støtte akademisk suksess for studenter med ADHD.
Opprett en organisert studieplass:
Sett opp et fokusert, ryddig studieområde for å redusere forstyrrelser. Sørg for at det er organisert og fylt med det viktigste. Studieplassen din bør organiseres for å hjelpe hjernen din til å gjenkjenne når det er på tide å konsentrere seg.
Bruk tidsstyringsstrategier:
Del mer komplekse aktiviteter i mindre, mer gjennomførbare deler. Hver aktivitet bør ha en definert tidsbegrensning, overganger skal angis med tidtakere eller alarmer.
Bruk teknikker for avslapning og mindfulness:
Inkluder mindfulness-øvelser i din daglige rutine, for å forbedre konsentrasjonen og senke stressnivået. Metoder som yoga, meditasjon og dyp pusting kan bidra til å kontrollere symptomene på ADHD og forbedre generell velvære. Lag sammendrags notater og gå over dem igjen fra tid til annen.
Søk hjelp:
Ikke vær redd for å spørre instruktører eller rådgivere om hjelp. Diskuter dine behov med andre og samarbeid for å se på modifikasjoner som kan hjelpe deg med å lykkes faglig.
Engasjer deg i å forsvare deg selv:
Skaff deg ferdighetene til å kommunisere dine behov effektivt. Fortell foreleserne dine om ADHD og snakk om læringstaktikk som vil hjelpe deg. Da ber du om modifikasjoner og tilrettelegging du måtte trenge, snakk opp for deg selv.
Tilgang til akademiske ressurser
Offisiell diagnose: Snakk med helsepersonell, for eksempel en psykolog eller psykiater, for å få en offisiell diagnose av ADHD.
Snakk med uføre støtte kontoret på: Ta kontakt med kontoret som håndterer utfordringer for studenter med nedsatt funksjonsevne ved din høyskole.
Registrering: Fyll ut de nødvendige skjemaene og legg ved en kopi av diagnosen din for å registrere deg hos uføre støtte kontoret.
Konfidensialitet: Vit at dataene du oppgir under registreringsprosedyren, vanligvis holdes private og deles med bare de riktige personene.
Snakk om spesielle krav: Arranger et møte med en medarbeider fra uføre støtte
kontoret på høyskolen for å snakke om dine unike ADHD-relaterte krav og utfordringer.
Undersøk ressurser: Bestem og finn eventuell mulige ressurser, for eksempel lengre eksamenstider, stille prøveplasser, hjelp med å ta notater og fleksible tidsfrister.
Detaljert informasjon for fasiliteter: Oppgi tydelig hvordan din læringsstil og akademiske prestasjoner påvirkes av ADHD, og gi riktige detaljer for å tilpasse skolen riktig.
Tekniske løsninger: Snakk om og se etter de ulike tekniske verktøy som kan hjelpe deg med studiene dine, for eksempel applikasjoner, spesialprogramvare og hjelpeteknologi.
Arbeid sammen med lærere: Ta kontakt med instruktørene dine, gi dem de nødvendige papirene. Snakk om hvordan modifikasjoner kan brukes på hvert emne slik at det ikke blir vanskelig for deg som ADHD-student.
Hyppige sjekk: Gjør en avtale med uføre støtte kontoret regelmessig for å evaluere suksessen til skolen og foreta eventuelle nødvendige endringer.
Hold deg oppdatert på dine rettigheter: Bli kjent med det juridiske rammeverket og dine rettigheter til tilrettelegging som student med ADHD.
Ytterligere støttetjenester: Se etter ekstra hjelp fra skolen, inkludert workshops om studieteknikker eller rådgivning, for å supplere ressurser som tilbys av lærere.
Proaktiv påvirkningsarbeid: Ta initiativ til å snakke opp for deg selv og sørg for at ressurser du mottar tilstrekkelig imøtekommer dine behov og støtter din faglige fremgang.
Åpne kontakt: For å løse eventuelle nye problemer eller justeringer av dine faglige krav, hold kontaktlinjene åpne med de aktuelle medarbeiderne, for eksempel lærere og støttekontor ansatte.
Tilpasset tilnærming: Forstå at endringer kan gjøres etter behov i løpet av din akademiske karriere, og at ressurser bør skreddersys til dine behov.
Personlige historier om suksess med ADHD
Jesse’s Historie:
Jesse er en typisk høyskolestudent. Han studerer ingeniørfag i løpet av uken, og deltar på fester i helgene. Jesses høyskole erfaring skiller seg fra de fleste andre på en måte. Hans tilstand er ADHD. Han hadde problemer med kursene sine. Jesse var ikke i stand til å fokusere på lese emnene sine i lang tid. Han møtte også andre problemer, men han kjempet med ADHD. Med medisiner og rådgivning ble han bedre og ble uteksaminert fra college med gjennomsnittlige karakterer.
Jill Dahl Story:
Jill sin tilstand var ADHD. Han brukte timevis på å studere til eksamen, men ble overrasket da han bare fikk en D. Han var ganske flink til å skjule sin angst og depresjon for andre mennesker. Kommentarene han pleide å få var mye verre når det var på tide å planlegge for videregående skole og utover. Men medisinen og behandlingen hadde en betydelig innvirkning på livet hans. Han klarte å lese ferdig en bok sittende mens han satt i sofaen. Han forsto endelig hva han leste.
Jill kom tilbake til college for å tjene sin lærerutdanning. Hans mål var å støtte medstudenter med ADHD og formidle suksesshistorier. Han ønsket å være den som ga dem håp.
Konklusjon
ADHD-studenter i Norge møter mange hindringer i studieårene. Men med riktige verktøy og hjelp kan de lykkes både faglig og sosialt. Gjennom proaktiv holdning, ressurs utnyttelse og selvbevissthetsdyrking. Personer med ADHD kan håndtere kravet om.