Grunnet sommer turnes vil våre åpningstider være redusert i juni og feriestengt i juli.

Skolens rolle i å støtte jenter med ADHD

Se for deg skolen din. Det er der du lærer nye ting, får venner og vokser. Men for noen Skolens rolle i å støtte jenter være vanskeligere, spesielt hvis de har ADHD. ADHD gjør det vanskelig å følge med og være klar for ting, noe som kan gjøre at skolen føles som en stor utfordring. Men her er saken: Skolene kan være superhelter for disse jentene. De kan gjøre en enorm forskjell i deres liv, ved å gi dem riktig hjelp og støtte. Fra enkle triks til store endringer, skoler har makt til å hjelpe jenter med ADHD å lykkes.

Så la oss se hvordan skolene kan være mestere for disse jentene. La oss se på enkle måter skoler kan hjelpe jenter til å føle seg støttet og vellykket. Vi vil at alle jenter skal skinne, uavhengig av eventuelle hindringer hun måtte støte på. 

Skolenes betydelige rolle

Skolen spiller en viktig rolle i barns sosiale og emosjonelle utvikling, nå ikke bare undervisningsmessig. Dette er spesielt viktig for jenter med ADHD, som kanskje også trenger ekstra veiledning i disse tingene. Slik kan skolene ha en positiv innvirkning:

Tidlig identifisering og støtte

  • Observasjon og henvisning: 

    Lærere og ansatte bør lære å gjenkjenne tegn på ADHD hos jenter, for tidlig hjelp. Denne opplæringen hjelper deg med å fange opp eventuelle problemer tidlig og få støtte til jenter som trenger det.

  • Samarbeid med foreldre: 

    Skolene må samarbeide med foreldrene for å dele observasjoner og skape et støttende nettverk rundt barnet.

Skreddersydde pedagogiske strategier

  • Individuelle utdanningsplaner (IEP): 

    Det utvikler personlige planer som imøtekommer de spesifikke behovene og styrkene til hver jente med ADHD.

  • Interaktiv og engasjerende læring: 

    Bruk av undervisningsmetoder som praktiske aktiviteter og interaktive diskusjoner holder jentene engasjert. Det hjelper dem å holde seg interessert og involvert i læring.

Emosjonell og sosial støtte

  • Rådgivning og mentor:

    Rådgivere og mentorer hjelper jenter med ADHD sosialt, og øker selvtilliten. De hjelper jenter med ADHD til å få venner og føle seg bedre om seg selv.

  • Positiv forsterkning: 

    Vi legger vekt på styrker og prestasjoner for å oppmuntre til selvtillit og et positivt selvbilde.

Inkluderende klasseromsmiljø

  • Lærerutdanning: 

    Undervisning lærere om ADHD, spesielt hos jenter, gjør klasserommene mer støttende. Det får alle til å føle at de hører til og blir forstått.

  • Likemannsbevissthet:

    Det handler om å lage programmer som hjelper klassekameratene å forstå og være snille mot hverandre. Dette reduserer stigma og gjør en gruppe venner som støtter hverandre.

Diagnostisert med ADHD

Betydningen av tidlig og nøyaktig diagnose

Tidlig diagnose er nøkkelen til å gi rettidig støtte, men jenter blir ofte diagnostisert senere enn gutter. Denne forsinkelsen kan påvirke hvordan de gjør det på skolen og med venner. Vi må være mer bevisste og bruke kriterier som forstår disse forskjellene mellom gutter og jenter.

Utfordringer og løsninger i diagnostisering av jenter

Diagnostisering av ADHD hos jenter kan være vanskelig, så vi ønsker å bruke unike teknikker. Dette består av å lære fagfolk og familier om hvordan ADHD viser seg forskjellig hos jenter. Vi må også presse på for grundige evalueringer for å forstå det bedre.

Støttetiltak for jenter med ADHD i norsk skole

I Norge tar skolene ekstra grep for å hjelpe jenter med ADHD. Lærere får spesial trening for å legge merke til når jenter med ADHD virker dagdrømmende i stedet for veldig aktive, noe som er mer vanlig. Skolene lager spesielle planer for disse jentene, slik at de kan lære på en måte som fungerer best for dem. Dette kan bety å dele opp oppgaver i mindre deler, gi flere pauser eller bruke verktøy som planleggere, for å holde orden.

Jenter med ADHD får også muligheten til å snakke med rådgivere på skolen. Disse rådgiverne hjelper dem med å forstå følelsene sine. De lærer dem også måter å håndtere problemer på. Dessuten kan skolene ha grupper der jenter kan møte andre som dem. I disse gruppene deler de tips og støtter hverandre. Alle disse tingene sørger for at jenter med ADHD ikke blir etterlatt. De føler seg forstått og får riktig støtte til å lykkes på skolen og har det bra med seg selv.

Vanlige spørsmål

Hvordan kan skolene støtte jenter med ADHD i klasserom?

Skoler hjelper jenter med ADHD ved å gjøre leksjonene engasjerende og gi klare instruksjoner. De tillater også pauser og gir organisatoriske verktøy. Sitteplasser ordninger som minimerer distraksjoner er nyttige. Å gi ekstra tid til oppgaver når det er nødvendig er også gunstig.

Hva slags støtte tilbyr skolene i Norge til jenter med ADHD?

Skoler tilbyr personlige læringsplaner med hjelp som ekstra testtid eller stille rom. Visuelle hjelpemidler er også gitt for å støtte læring. De tilbyr også tilgang til rådgivere og støttegrupper for å hjelpe jenter med å håndtere ADHD.

Hva viser forskning om ADHD hos jenter?

Forskning viser at jenter med ADHD kan oppleve angst og depresjon. Disse internaliserende symptomene observeres ofte hos jenter med ADHD. Komorbide tilstander som dysleksi og lav selvtillit er også vanlig.

Hvilke strategier kan bidra til å forbedre selvtilliten hos jenter med ADHD?

Å bygge selvtillit, anerkjenne styrker og tilby sjanser for suksess. Lærer også ferdigheter for å håndtere utfordringer. Å oppmuntre og være støttende er viktig.

Hvordan kan foreldre og omsorgspersoner best støtte jenter med ADHD hjemme?

Foreldre hjelper jenter med ADHD ved å lage tidsplaner, snakke og rose dem regelmessig. Empati og forståelse er viktig.

Hvilke ressurser finnes for foreldre til jenter med ADHD i Norge? 

Foreldre kan finne hjelp på skoler, leger og grupper som vet mye om ADHD. Disse kildene kan i tillegg omfatte workshops, informasjonsstoff og støttegrupper.