- Hjem
- ofte stilte sporsmal
OFTE STILTE SPØRSMÅL
Vår seksjon med ofte stilte spørsmål (FAQ) gir svar på vanlige spørsmål om våre tjenester, fra bestilling av time til behandlingsalternativer. Vi tar også opp viktige temaer knyttet til psykisk helse for å hjelpe deg bedre å forstå støtten som er tilgjengelig for deg. Hvis du har flere spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt – teamet vårt er her for å veilede deg på reisen mot bedre velvære.
OFTE STILTE SPØRSMÅL Q & A
1.Hva er deres åpningstider ?
Kveldstid og helge åpent. Røde og helligdager etter avtale.
1.Hva er deres åpningstider ?
Kveldstid og helge åpent. Røde og helligdager etter avtale.
2.Hva slags tjenester tilbyr dere?
Vi tilbyr voksen psykiater og Spesialist i Rus og Avhengighet både på klinikken og ved videokonsultasjoner over hele landet. Klinikken ligger i Ski sentrum ved Åsenveien 1, 1400 Ski i 2 etg. Våre leger er nesten alle dobbelspesialister i psykiatri og rus og avhengighetsmedisin. I følge et estimat er det kun rundt 90-100 dobbelspesialister i Norge innen disse feltene.
3. Trenger jeg en henvisning fra lege eller stilles det noen krav?
Nei, du trenger ikke henvisning og det stilles ingen krav til å få en time. Våre leger/psykiatere/spesialister i rus og avhengighet har god erfaring med håndtering av forskjellige situasjoner, utfordringer og psykiske plager og avhengighets lidelser.
Dersom du har skriftlig journal(er) eller utredninger som er relevant for din behandling f.eks: ADHD/ADD eller annet og eventuelt aktuell medikamentliste med deg kan det hjelpe å korte ned på konsultasjoner og utredningstiden, og en kommer raskere i gang med behandling og medikamentell oppstart der det trengs. Til det kan også innlogging på helsenorge.no være nyttig.
4. Er det lang ventetid hos dere?
Stort sett for alle som ønsker en time innen tidspunkter de ønsker innenfor våre åpningstider. Det er relativt kort ventetid hos oss.
5. Kan en bruke frikort og tar dere egenandeler?
Nei, vi driver en helprivat virksomhet, uten offentlig støtte og refusjonsavtaler med det offentlige helsevesenet. Dermed kan pasienter ikke benytte seg av frikort eller egenandeler hos oss, og timene må derfor betales i sin helhet av våre Kunder, NAV, Forsikringsselskaper, Private/Offentlige Institusjoner og Sykehus samt andre oppdragsgivere. Se prislisten vår
6. Hvordan bestiller jeg en time?
Klikk på Bestill time, og velg tjenesten du ønsker og tidspunkt. Du kan også sende sms, ringe eller bruke vår kontakt oss skjema for å få en time. Det letteste er likevel å booke en time direkte fra vår booking side. Vennligst unngå å sende sensitiv informasjon på mail eller via kontaktskjema.
7. Kan jeg avbestille en time uten å betale?
Ja, det er fult mulig. Timer som avlyses minst 48 timer / 2 virkedager før start, vil ikke faktureres. Du kan lett selv avbestille eller endre din egen time fra vår booking side under felt “Min side“. Du kan også sender en epost, sms (til 96 04 44 44) eller bruker vår kontakt skjema, så ordner vi resten. Timer som ikke avlyses minst 48 timer før start, eller hvor klienten uteblir vil faktureres full pris uansett grunn. Timer på mandager må avbestilles senest klokken 12:00 torsdagen før, og timer på tirsdager må avbestilles senest klokken 12:00 fredagen før konsultasjonstidspunktet.
8. Kan jeg bestille ny time etter jeg har avlyst timen jeg hadde?
Ja, det er bare å bestille en ny time ved å klikke på Bestill time
9. Hvilke betalingsmåter aksepteres?
Det er fult mulig å betale hos oss med Vipps, Kortbetaling og Faktura. Pasienten mottar en SMS på sin mobil etter endt behandling med en lenke til betalingsside. Her har pasient mulighet til å velge å betale med Kort, Vipps eller faktura. Hvis pasienten glemmer, eller ikke velger å gå inn på denne linken, vil det automatisk genereres en faktura etter 48 timer. Faktura kostnad kommer i tillegg. Det er også mulig å betale med kortterminal i klinikken etter hver enkelt time. Bedrifter/ Institusjoner/ Nav/ Forsikringsselskap o.l vil som regel få en faktura, eventuelt ha muligheten til å betale med kort etter endt konsultasjon.
10. Hva om kort transaksjonen min blir avvist?
Det er fult mulig å betale hos oss med Vipps, Kortbetaling og Faktura. Pasienten mottar en SMS på sin mobil etter endt behandling med en lenke til betalingsside. Her har pasient mulighet til å velge å betale med Kort, Vipps eller faktura. Hvis pasienten glemmer, eller ikke velger å gå inn på denne linken, vil det automatisk genereres en faktura etter 48 timer. Faktura kostnad kommer i tillegg. Det er også mulig å betale med kortterminal i klinikken etter hver enkelt time. Bedrifter/ Institusjoner/ Nav/ Forsikringsselskap o.l vil som regel få en faktura, eventuelt ha muligheten til å betale med kort etter endt konsultasjon.
11. ID kort kontroll
Våre journal leverandør leverer vår kalender med egen ID kontroll av alle pasienter som ønsker time hos oss.
12. Hvor trygt er det å oppgi personlige opplysninger og betale online for tjenestene?
Vi er opptatt av å bruke godkjente journalsystemer / bookingsystemer som sikrer personlige opplysninger samt bruk av sikre og godt anerkjente tredje parts betalingsløsninger. Ingen av personlige opplysninger eller betalingsinformasjon lagres på psykiater.no’s egne systemer.
Slik sikres at pasientens informasjon oppbevares trygt til enhver tid, samt en forebygger
muligheten for svindel.
13. Er mine opplysninger tilgjengelig for andre?
Alle dine personlige opplysninger er lagret på en sikker server beskyttet av brannmurer og som er utilgjengelig for andre. Psykiater.no bruker dermed godkjente journal og betalingsløsninger for oppbevaring av slik informasjon hos tredje part, som for eksempel: vår betalingsleverandør eller pasient journalleverandør.
14. Er online videokonsultasjoner sikre?
Vi bruker online godkjente tredje parts løsninger fra vår pasient journalleverandør, som skal være så sikre som det går an. Dersom en likevel skulle oppdage under videokonsultasjonen, at brukere skulle utsettes for digital svindel, oppfordres brukeren til å avslutte videosamtalen og kontakte psykiater.no ved [email protected] event. per telefon på 96 04 44 44.
15. Må det lastes ned en applikasjon eller logges inn fra spesielt sted for å sette i gang videosamtaler?
Kort før din videokonsultasjons time vil du få en tekstmelding med en lenke, som kan klikkes når din time er oppsatt. Det trengs ikke å lastes ned noen applikasjoner, og du kan fritt velge å bruke mobil (Android/IOS (safari)), nettbrett, Pc eller MAC, med google chrome, IE, Firefox eller Opera. Disse er gratis nedlastbare nettlesere og anbefales oppdatert.
16. Kan jeg koble meg fritt fra hvor som helst før en videokonsultasjon?
Du står fritt til å velge sted, wifi eller 3g/4g/5g oppkobling, dog anbefales det å ikke benytte seg av åpne usikrede wifi nettverk ved offentlige steder. VPN løsninger kan benyttes av brukere etter egne vurderinger. Det anbefales at pasienter bruker sikre & stabile internett linjer for best mulig kvalitet i samtalen. Psykiater.no bruker oppkoblede systemer med stabil internett linjer.
17. Får jeg mine dokumenter, attester, erklæringer etc. med engang? Hva om jeg benytte meg av online videokonsultasjon og hvordan får jeg mine dokumenter da?
De fleste av våre pasienter som møter opp i klinikken får sine dokumenter samme dag, vanligvis på slutten av timen. De gangene det ikke er mulig kan vi sende dokumenter per post, eller raskt, sikkert og effektivt via Digipost.no, hvor du må logge deg inn via BankID/MobilBank ID, og kan laste ned eller skrive ut dokumentasjonen selv. Pasienter som benytter seg av vår online videokonsultasjonsløsning vil også motta nødvendig dokumentasjon via Digopost.no, og kan velge om de ønsker dokumentasjon postlagt til dem.
18. Resepter sendes ikke per post eller digipost.
Vi skriver kun e-resepter som kan hentes ut hos et hvilken som helst apotek i Norge, som vanligvis kan hentes innen 1 time etter avsluttet konsultasjon.
19. Taushetsplikt i henhold til helsepersonelloven.
Alle våre ansatte, leger, psykiatere, psykologer og spesialister i rus og avhengighetsmedisin har alle taushetsplikt. Dine opplysninger og kontaktinformasjon vil bli lagret i siker tredjeparts godkjent pasient journalsystem, og kun de ansatte som har behov for tilgang for å behandle eller håndtere saken din vil kunne se opplysningene, og ingen andre. Dine opplysninger vil ikke bli brukt, videresendt uten tillatelse fra deg.
20. Jeg finner ikke svar på mitt spørsmål. Hva kan jeg gjøre.
Du kan sendes oss ditt spørsmål skriftlig via kontakt skjema på kontakt oss siden. Vennligst Ikke oppgi sensitiv personlig info der. Du kan også sende sms, ringe eller sende en epost til [email protected]
22. Søke jobb hos psykiater.no?
Psykiater.no søker alltid etter flinke leger, psykologer, psykiatere og spesialist i rus og avhengighetsmedisin, for å utvide vårt tilbud. Send gjerne en søknad med CV og vedlegg til [email protected]