ADHD og sensorisk prossesering

ADHD og SPD går hånd i hånd og forvirrer mange med sine overlappende tegn. ADHD gjør det vanskelig å være oppmerksom og holde seg i ro. SPD endrer hvordan hjernen vår håndterer ting vi sanser, slik at man føler for mye eller for lite. Denne duoen kan gjøre hverdagen til en berg-og-dal-bane, og påvirker alt fra å håndtere støy, til å holde på med oppgaver på skolen eller jobben.

Å forstå samspillet mellom SPD og ADHD er avgjørende for å navigere i dette. Ved å gjenkjenne tegnene og lære å håndtere dem, kan enkeltpersoner finne strategier for å jevne ut disse. Mindre endringer i din daglige rutine, behandlingsøkter og hjelp du får kan utgjøre en betydelig forskjell. De kan hjelpe enkeltpersoner til å føle seg bedre med seg selv og hvordan de ser verden. Vi skal snakke om hvordan vi kan håndtere dem bedre og leve godt med begge.

Sammenhengen mellom SPD og ADHD

Mens SPD og ADHD er forskjellige diagnoser, deler de felles grunnlag i hvordan de påvirker:

  • Begge kan føre til problemer med å fokusere,  være rastløs og håndtere følelser.
  • Folk kan føle seg følsomme for ting som lyder, teksturer eller syn, som de med SPD. De kan finne disse tingene ubehagelige eller opprørende.
  • Sensoriske problemer kan gjøre ADHD atferd verre.

Utfordringer møtt

Skjæringspunktet mellom SPD og ADHD byr på unike utfordringer:

Vanskeligheter med diagnose:

Overlappingen av tegn og symptomer kan gjøre det utfordrende å skille mellom SPD og ADHD, noe som fører til forsinkelser i passende behandling eller hjelp.

Sosial og emosjonell påvirkning:

For de med ADHD kan det være vanskelig å få venner og beholde dem. Vansker med å tolke våre sanseopplevelser kan komplisere saken ytterligere.

Utdanningshinder:

ADHD og SPD kan gjøre det vanskeligere å lære og gjøre det bra på skolen. Vi trenger ulike måter å undervise på og ekstra hjelp for å gjøre vårt beste.

Håndtering av SPD og ADHD

Effektive kontrollteknikker kan gjøre en betydelig forskjell i livene til de som er berørt av begge:

Individualisert terapi: Terapier som sensorisk integreringsterapi kan hjelpe med SPD. Det fungerer på hvordan vi behandler sanser som berøring eller lyd. For ADHD er atferdsterapi nyttig. Det lærer oss nye måter å oppføre oss og håndtere følelsene våre på.

Miljøjusteringer: Å gjøre steder komfortable for sansene våre kan utgjøre en stor forskjell. Det hjelper oss til å føle oss bedre og konsentrere oss mer.

Utdanningsstøtte: Tilpassede læringsplaner for begge diagnoser kan gjøre skolen mer tilgjengelig. De sørger for at vi får den hjelpen vi trenger for å lære godt.

ADHD og SPD overlapper hverandre

SPD og ADHD deler lignende symptomer, noe som gjør det vanskelig for barn å håndtere daglige sensoriske ting. Her er følgende symptomer:

ADHD Symptomer:

  • Vanskeligheter med å ta hensyn.
  • Lett distrahert.
  • Beveger deg hele tiden, som å fikle.
  • Impulsive handlinger uten å tenke.

SPD symptomer:

  • Overreagerer eller underreagerer på ting du kan ta på, smake, lukte, se eller høre.
  • Ekstremt kresen med mat på grunn av teksturen.
  • Misliker å bli berørt eller ha på seg visse klær.
  • Enten veldig klønete eller unngår bevegelige aktiviteter.

Overlapping og effekter:

  • Barn med ADHD kan også vise SPD symptomer, som å være veldig følsomme for lys eller støy.
  • Hverdagslyder eller klær kan føles for intense, forårsake utbrudd eller tilbaketrekning.
  • ADHD barn med SPD sliter med å fokusere. På grunn av overdreven sensorisk stimulering
  • De kan unngå høylytte steder eller ønsker å ta på ting mer for å tilfredsstille deres sansebehov.

Å forstå denne overlappingen bidrar til å skape bedre støttestrategier for barn med begge tilstander.

Typer sensorisk input: Forstå spekteret

Å vite om sensoriske input gjør det lettere for oss å gjenkjenne hvorfor barn, spesielt med ADHD, opptrer positivt. Her er en studie av de primære typene sensorisk inntasting og deres konsekvenser:

Taktil (berøring):

  • Føler teksturer, temperaturer og smerte.
  • Noen barn kan mislike merkelapper i klær eller elsker å ta på forskjellige overflater.

Auditiv (hørende):

  • Lytte til lyder, fra musikk til støy i bakgrunnen.
  • Enkelte lyder er for høye eller distraherende, noe som gjør det vanskelig å være oppmerksom.

Visuelt (syn):

  • Å se farger, bevegelser og lys.
  • Sterke lys eller travle mønstre kan være overveldende.

Lukt (lukt):

  • Oppdager behagelige og ubehagelige lukter.
  • Sterk lukt kan være plagsom eller til og med trøstende. 

Smak (smak):

  • Smaker forskjellige smaker og teksturer.
  • Barn kan være veldig kresne og foretrekker bare visse typer mat. 

Vestibulær (balanse):

  • Å føle bevegelse og balanse, som å snurre eller svinge.
  • Noen barn søker konstant bevegelse, mens andre kan føle seg fort svimmel. 

Proprioseptiv (kroppsbevissthet):

  • Aktiviteter som å hoppe eller klemme seg inn på trange steder kan virke beroligende.
  • Å vite hvor kroppen er.

Barn kan føle sensoriske ting for mye eller for lite. Dette kan få dem til å gjøre visse ting for å håndtere disse følelsene. Å forstå disse behovene er avgjørende for å støtte dem effektivt.

Rollen til sensorisk modulering i å håndtere ADHD

Det er som hjernens måte å endre hvordan den reagerer på ting vi ser, hører, berører, smaker og lukter. For barn med SPD og ADHD fungerer ikke denne transformasjonen like bra. Hjernen deres kan overreagere eller ikke reagere nok på sensorisk informasjon, noe som gjør det vanskelig å fokusere og holde seg rolig.

Vi kan hjelpe hjernen til disse barna  til å bli bedre på denne justeringen ved å bruke unike strategier og øvelser. Dette kan føre til økt oppmerksomhet og mindre hyperaktivitet. Dette hjelper barna til å føle seg mer komfortable og fokuserte hver dag.

Strategier for å støtte et barn med sensoriske prosesseringsproblemer

Å hjelpe barn med sensoriske problemer betyr bruk av sensoriske dietter, behandling og rolige omgivelser. Disse teknikkene kan redusere virkningen av SPD på et barns liv.

Sensoriske dietter:

Et sensorisk kosthold handler ikke om mat. Det er en plan for fysiske aktiviteter skreddersydd for barnet, for å hjelpe dem til å føle seg rolige og fokuserte. Tenk på det som en daglig treningsrutine som inkluderer å svinge, hoppe eller leke med teksturerte leker. Dette gjør at barnet kan håndtere sine sensoriske behov gjennom hele dagen.

Ergoterapi:

Ergoterapi innebærer å jobbe med en bestemt terapeut. Denne terapeuten gjør læring morsom ved å gjøre aktiviteter. De kan bruke lekedeig for å hjelpe barnet til å føle forskjellige teksturer. Eller de kan bruke hodetelefoner for å hjelpe barnet å venne seg til høye lyder.

Skape sansevennlige miljøer:

Vi kan utveksle miljø for å hjelpe personer med sensoriske problemer til å føle seg bedre. Vi kan bruke skånsom belysning, ha rolige rom og velge komfortable møbler. Hensikten er å gjøre områdene der barnet tilbringer tid, morsommere og mindre overveldende for dem.

Disse strategiene hjelper barn med sensoriske problemer til å føle seg bedre. De kan gjøre ting lettere hver dag.

Virkningen av sensoriske leker og aktiviteter

Sensoriske leker og aktiviteter spiller en betydelig funksjon for å støtte barn med sensoriske prosesseringsforstyrrelser og ADHD. Disse lekene gir barn en måte å få den riktige formen for sensoriske input de trenger. Denne tilnærmingen kan hjelpe barnet til å oppleve ekstra, på toppen av ting og bli mye mindre overveldet av omgivelsene. For eksempel kan squishy baller, fidget spinnere og teksturerte matter gi et barn bevissthet. Dette fokuset kan redusere følelsene av å bli overveldet og hjelpe dem til å være rolig.

Å bruke sanseaktiviteter, som å leke med sand eller vann, kan også være veldig nyttig. Disse aktivitetene lar barn utforske unike teksturer og opplevelser på en trygg og administrert måte. Dette er viktig for at barna skal lære å håndtere det de sanser rundt seg. Disse kan hjelpe barn til å konsentrere seg bedre på skolen og trives med andre. De bidrar også til å fremme en følelse av ro og økt komfort.

Navigere ADHD Sensorisk overbelastning:

Å håndtere ADHD overstimulering hos barn kan være utfordrende. Her er enkle tips for å hjelpe:

  • Identifiser triggere: Legg merke til hva som forårsaker overstimulering for barnet ditt. Dette kan være høye lyder, overfylte steder eller spesifikke teksturer.
  • Skap et rolig miljø: Lag et stille, beroligende sted hjemme, hvor barnet ditt kan slappe av.
  • Bruk beroligende teknikker: Vis barnet ditt enkle måter å roe seg ned på, som å puste dypt eller telle.
  • Begrens skjermtid: Overdreven skjermbruk kan føre til overstimulering. Sett klare grenser.
  • Forbered deg på nye situasjoner: Snakk om nye steder eller hendelser på forhånd for å redusere angst.
  • Tillat pauser: Gi barnet ditt tillatelse til å ta korte pauser under aktiviteter for å unngå overveldelse.
  • Advokat på skolen: Samarbeid med barnets skole for å sette opp deler som et rolig arbeidsområde eller mer tid til oppgaver.
  • Oppmuntre til fysisk aktivitet: Regelmessig trening kan bidra til å håndtere energinivåer og stress.
  • Bruk visuelle tidsplaner: En visuell plan for dagen kan hjelpe barnet ditt til å føle seg tryggere og forstå hva de kan forvente.
  • Fokuser på styrker: Feire barnets interesser og styrker. Dette øker selvtillit og motstandskraft.
  • Søk støtte: Kontakt forskjellige foreldre, støttegrupper eller spesialister for anbefalinger og oppmuntring.

Å styrke deg selv med forståelse og ressurser vil gi deg og barnet ditt en fordel.

Viktige punkter

  • Forstå hvordan ADHD og SPD henger sammen for å hjelpe barna.
  • Vær på vakt med å identifisere tegn på sensoriske prosesseringsproblemer for å hjelpe til med tidlig intervensjon.
  • Bruk spesifikke teknikker og intervensjoner for å møte sansebehandlingsutfordringer.
  • Skap miljøer som reduserer overdreven sensorisk stimulering og hjelper sensoriske behov.
  • Utstyr foreldrene med forståelse og verktøy for å navigere i kompleksiteten til sensorisk prosesseringsforstyrrelse og ADHD. Ved å lære om SPD og ADHD kan folk og deres støttegrupper håndtere det bedre. Dette er med på å skape en omsorgsfull og forståelsesfull atmosfære. Med de riktige strategiene og støtten kan individer med begge trives.

Vanlige spørsmål

Finnes det behandlinger som hjelper med både SPD og ADHD?

Ergoterapi, som sensorisk integrering, hjelper med SPD. Atferdsterapi virker for ADHD. Medisiner kan også foreskrives for ADHD.

Hvordan oppstår sensoriske problemer hos en person med ADHD?

En person med ADHD har i tillegg sensorisk overresponsivitet eller sensorisk på jakt etter. Dette kan bety å være følsom for ting eller søke stimulering for å håndtere sensoriske problemer.

Kan sensorisk overbelastning forveksles med ADHD?

Sensorisk overbelastning kan se ut til å være ADHD tegn. Det kan vise til uoppmerksomhet, impulsivitet eller hyperaktivitet. Det er viktig å ikke glemme sensoriske behandlingsvariasjoner mens du evaluerer disse atferdene.

Hvordan kan hverdagslige sanseaktiviteter være til nytte for et barn med SPD og ADHD?

Sanseidrett hjelper barn med SPD og ADHD. Disse aktivitetene består av dyptrykksberøring. De inneholder også vestibulære aktiviteter (Øvelser mot svimmelhet) og proprioseptiv input er avgjørende. Disse idrettene kan endre sanseopplevelser. Disse aktivitetene kan fremme sensorisk modulering og redusere sensorisk overbelastning.

Er sensorisk prosesseringsforstyrrelse det samme som autismespektrumforstyrrelse?

Mange mennesker med autismespektrumforstyrrelse (ASD) har problemer med å behandle sensoriske ting. Sensory Processing Disorder (SPD) er unik og kan også påvirke mennesker og spesielle tanke forbedringsproblemer. Det er viktig å skille mellom disse for korrekt diagnose og intervensjon.

Hvordan kan sensorisk overbelastning påvirke en person med diagnosen ADHD?

Overstimulering gjør ADHD symptomer verre. Det ender i mer utmerket distraksjon, impulsivitet og følelsesmessige opp og nedturer